De 3 meest gemaakte fouten bij daten èn bij branding

“Dus ik heb danslessen genomen, morgen moet ik weer.” Hij kijkt me vastbesloten aan. “Maar je houdt toch helemaal niet van dansen? Volgens mij haat je het!”
“Ja, maar als ik vrouwen wil versieren moet ik toch kunnen dansen?”

Eeeh… nope!

Sterker nog, ik vind het eigenlijk helemaal niet leuk als een man goed kan dansen. Dan voel ik me een lompe olifant als ik naast hem sta.

Een veel gemaakte fout bij daten èn ook bij branding: Je aanpassen aan de trends. Hiermee geeft je mixed signals af en kom je ongeloofwaardig over.

Met Kim Schouten van Kensho Design werk ik al lange tijd heel prettig samen. Tijdens een van onze brainstorm sessies kwamen we erachter hoeveel overeenkomsten ons werk heeft. Zij kwam met deze prachtige quote:

“Marketing is asking someone on a date. Branding is the reason to say yes.”

Met branding en met daten ben je zoek naar verbinding met de ander. Als dat je doel is moet je deze drie fouten niet maken:

1. Verstoppertje spelen

De angst om afgewezen te worden is soms zo groot dat we liever niet laten weten wat we echt vinden. Hoe uitgesprokener je bent, hoe groter de kans immers is dat de ander niet voor je kiest. Maar andersom is ook waar. Als je niet laat zien wie je echt bent, zal er niemand voor jou kiezen om wie je bent.
Net als bij branding moet je bij daten kleur bekennen. Waar sta je voor? Wat vind jij grappig? Wat vind je stom? Als wij gaan daten, wil ik het weten!

2. Mixed Signals afgeven

Als je meegaat met de trends en doet alsof je van dansen houdt, maar dat dus eigenlijk haat, dan geef je gemengde signalen af. Ben je een bierdrinker maar doe je alsof je een wijn snob bent, dan speel je een spel. Nu zijn dit nog onschuldige voorbeelden, maar ik kom het vaker tegen dan je zou denken.
In ons hoofd hebben we een overtuiging gecreëerd dat de leukste versie van onszelf, iemand is die op ons lijkt, maar dan beter. Jij gaat op date met mij en denkt dat ik heel geduldig ben en goed tegen mijn verlies kan. Totdat wij een keer gaan tennissen en jij traag bent met ballen rapen en tot overmaat van ramp van mij wint. Dan heb je opeens een hele andere date.
Door mixed signals af te geven kom je onbetrouwbaar over en hiermee stoot je mensen af.

3. Geen fouten maken

Perfectie nastreven zowel bij branding als bij daten is een veel gemaakte fout. Niet alleen is het onhaalbaar, perfectie is saai. We zijn allemaal dol op authenticiteit, mensen die echt zichzelf zijn. Maar waarom is dat eigenlijk zo?
Authenticiteit is op je gemak zijn met je eigen ongemak
Omdat jij er ok mee bent om fouten te maken, voel ik je hier ook goed bij. Je geeft hiermee eigenlijk goedkeuring om jezelf te kunnen, met alle ‘foutjes’ die hierbij horen.

Tijdens onze live op Instagram kregen we een prachtige vraag voor onze kiezen: ‘Hoe verkoop je jezelf aan de ander èn blijf je trouw aan jezelf?’

 

Blijf trouw aan jezelf, daarmee verkoop je jezelf aan de ander. Anderen zijn er al genoeg, er is maar 1 jij en die is de moeite waard om te laten zien!

beter leren omgaan met liefde?